Logg Inn

Så på norsk og hvordan bruke det!

Så på norsk og hvordan bruke det!

Å lære norsk byr ofte på overraskelser, og et av de små ordene som skaper forvirring er «så». Lite, men allsidig – «så» endrer betydning avhengig av hvordan det brukes. fungerer som adverb, konjunksjon, subjunksjon, gradsadverb, interjeksjon, for ikke å nevne som verb og substantiv. I dette blogginnlegget skal vi på de viktigste funksjonene til , nemlig som adverb og konjunksjon i helsetninger og som subjunksjon i leddsetninger. Enten du akkurat har begynt eller ønsker å finpusse ferdighetene dine, vil en forståelse av «så» gi dybde til norsken din. La oss dykke inn og oppdage kraften i dette enkle ordet!

i helsetninger 

Tidsadverb 

I helsetninger kan fungere som et adverb. I denne bruken betyr «etterpå», «deretter» – brukt ofte i kronologiske fortellinger. Det er altså et tidsadverb. Verbet kommer direkte etter , etterfulgt av subjektet

_____________________________________________________________

De jobbet til klokka fire. gikk de ut for å spise. 

Som tidsadverb blir ofte kombinert med konjunksjonen og eller men. Husk at konjunksjonen og adverbet alltid skrives separat. Du kan teste betydningen ved å erstatte med «etterpå». 

De jobbet til klokka fire, og gikk de ut for å spise. 

Jeg skal på fotballtrening, men kan jeg treffe deg. 

Konjunksjon 

Som konjunksjon har vi i betydningen av adverbet «derfor» i helsetninger. Etter konjunksjonen har vi subjektet. Konjunksjonen betyr at vi forteller om resultatet av at noe skjer eller hvorfor noe skjer. Vi bruker komma foran

_____________________________________________________________

De var sultne, de gikk ut for å spise. 

Jeg skal på fotballtrening, jeg kan ikke treffe deg ennå. 

_____________________________________________________________

Man kan også erstatte med og uten at setningen blir ugrammatisk: 

De var sultne, og de gikk ut for å spise. 

i leddsetninger 

Nå skal vi se på den andre funksjonen til , altså som subjunksjon. I denne bruken innleder en leddsetning. Legg merke til at ordstillingen i hel- og leddsetninger er annerledes i norsk. Etter subjunksjonen har vi subjektet, og verbet kommer etter subjektet. Setningsadverbialer som ikke, aldri, alltid, ofte, også etc., kommer før verbalet i leddsetninger. Nå skal vi se på de to ulike betydningene av som subjunksjon. 

Subjunksjon: i hensiktssetninger 

I hensiktssetninger bruker vi i betydningen av «for at». Merk at det ikke er komma (,) før leddsetningen. 

Subjunksjon: i følgesetninger 

som subjunksjon kan også innlede en følgesetning, og betydningen tilsvarer subjunksjonen «slik at».  

Som du kan se i setningen ovenfor så kommer negasjonen «ikke» etter verbet i frasen.

I følgesetninger bruker vi ofte at med et adjektiv eller adverb imellom: 

De var trøtte at de ikke kunne stå på beina. 

Han snakket fort at de ikke kunne skjønne noe. 

Annen bruk av  

Nedenfor finner du en kort liste over noen andre frekvente betydninger av .  

1. Adverb 

A) Dertil/dessuten:  

Grønnsaker er godt, og så er det sunt. 

B) Om grad:

2. Enn:

Han lover hva enn det skal være.

Han lover hva det skal være.

3. Helsetningskonjunksjon

Står ikke i forbindelse med en uttrykt setning foran, men viser til en videre kontekst:

Så du tviler på det jeg sier! 

Så vi kan ikke få mer hjelp?

4. Som sammenlikningssubjunksjon: som

Det kan være vanskelig skille mellom de ulike funksjonene til , særlig i begynnelsen. Et tips kan være å tenke på betydningen og synonymene som vi er skrevet ovenfor. Hva kan du erstatte med? Hva prøver setningen å forklare? Tidsrekkefølge? Konsekvens? Følge? Hensikt?

Nå du kan begynne å praktisere i helsetninger og leddsetninger! Lykke til!  

Skrevet av Bahra Rashidi, norsklærer hos Alfaskolen.

Tags:
Login